Un impuls nou pentru agicultura biodinamică: de la tradițional la vegan, la Ecovillage Firiteaz
Agricultura biodinamică se diferențiază de agricultura ecologică prin utilizarea preparatelor și respectarea calendarului biodinamic. Dacă vrem să o descriem și să o comparăm cu celelalte tipuri de agricultură într-un mod simplu, am spune că agricultura convențională folosește îngrășaminte chimice, cea ecologică îngrășăminte organice, iar cea biodinamică pe lângă cele organice, încorporează printr-un procedeu dezvăluit de Rudolf Steiner energia cosmică și telurică. Acest procedeu conferă vitalitate, sănătate și “o constiință de sine” plantelor. Preparatele sunt 9 la număr și sunt cunoscute cu denumirea de la BD 500 până la BD 508. În mod tradițional, preparatele biodinamice folosesc organe de animale.
La Ecovillage Firiteaz pe 3 decembrie a avut loc un eveniment important pentru agricultura biodinamică din România și din întreaga lume. În prezența gazdelor, a localnicilor și a invitaților, s-au pregătit și pus în pământ preparate biodinamice vegane. La evenimentul de la Ecovillage Firiteaz, organele de animale au fost înlocuite cu lemn brut și scoarțe de copaci, devenind în felul acesta vegane. Aceste preparate vegane au fost create de Vasile Sopa prin inspirație de către elementali și in colaborare cu ing. agronom Stănică Negrescu si Crina Monica. Vasile Sopa a lucrat mai mult de 10 ani la o fermă biodinamică din Germania și a studiat principiile agriculturii biodinamice pe timp îndelungat.
Preparate biodinamice vegane
Preparatele care s-au pregătit și s-au pus în pământ la Ecovillage Firiteaz sunt: BD 500, BD 502, BD 503 și BD 506. În mod tradițional, preparatul BD 500 este gunoi de grajd de vacă în corn de vacă, BD 502 sunt inflorescențe de coada șoricelului împachetate în vezică de cerb, BD 503 sunt inflorescențe de mușețel în intestin de vacă și BD 506 sunt inflorescențe de păpădie împachetate în mezenter de vacă. Versiunea tradițională a preparatelor acestea a fost înlocuită cu una vegană la Ecovillage Firiteaz:
- la preparatul BD 502, vezica de cerb s-a înlocuit cu coajă de stejar,
- la preparatul BD 503, intestinul de vacă s-a înlocuit cu soc,
- la preparatul BD 506, mezenterul de vacă s-a înlocuit cu scoarța de fag și în loc de inflorescențe de păpădie s-a folosit o cantitate mică de flori de gălbenele și partea verde a păpădiilor,
- la preparatul BD 500 s-a înlocuit gunoiul de grajd cu compost și cornul de vacă cu lemn de salcâm la care i s-a dat forma de corn. Din câte știm, aceasta este prima dată, la nivel internațional, când BD 500 se prepară vegan și coarnele de vacă sunt înlocuite cu alternativa vegană de coarne de lemn de salcâm.
Rostul utilizării preparatelor în agricultura biodinamică
Dacă vă întrebați “de ce se folosesc preparate în agricultura biodinamică?”, răspunsul este simplu: este nevoie și firesc ca și în regnul vegetal să existe mesageri sau canale prin care energia cosmică și telurică să pătrundă în mod subtil în lumea vegetală, fiind cea mai pură, adică ca un vas curat. Cu ajutorul regnului vegetal, această energie pătrunde în lumea animală și umană. Conform lui Rudolf Steiner, plantele care poartă preponderent în ele aceste calități de înmaganizare și transmitere a energiilor cosmice și telurice sunt: coada șoricelului (BD 502), mușețelul (BD 503), urzica (BD 504), stejarul (BD 505), păpădia (BD 506), valeriana (BD 507) și coada calului (BD 508). După ce această energie a fost cooptată și concentrată, avem nevoie de un distribuitor și fixator al ei și pe pământ, pentru a da vigoare plantelor. Acest lucru se realizează prin gunoiul de grajd (BD 500), dar în cazul nostru – vegan – prin compost, și de siliciu (BD 501). Aceste două preparate sunt pulverizate în cantități homeopatice peste câmp.
Componenta umană
Poate apărea o întrebare legitimă: este suficient a pregăti în mod corect, dar mecanic, această “lucrare cosmică”? Răspunsul legitim este că nu. Omul este cel care direcționează și orchestrează întreaga lucrare. Credința și starea lui de spirit sunt factori hotărâtori în efectul și rezultatul preparatelor. Agricultura biodinamică este o ramură a antroposofiei care îl pune în centrul acțiunii pe om. În cazul preparatelor, fără de care plantele nu ar putea să își manifeste forța lor energetică captată din univers și, ca urmare, acestea nu își vor pune în valoare calitățile, omul este îndrumătorul. În consecință, omul înțelegând, cunoscând și crezând în valoarea lor, dă un plus efectului lor. Omul le încarcă cu acel suflu dătător de viață cu care doar el este înzestrat pe pământ. Rudolf Steiner atenționează că doar un bun cunoscător și trăitor al rolului de antroposof, adică omul în rolul de legătură între cer și pământ, se cade a lucra cu preparate și a binecuvânta câmpul în perioada 15 ianuarie – 15 februarie. Acest fenomen are loc datorită faptului că plantele, asemenea copiilor mici și naivi, ne imită, încorporând în ele starea noastră (de exemplu: adevărul, minciuna, iubirea, tristețea, prefăcătoria, bucuria etc.). Deci, ele ne urmează oriunde și oricând prin gândul transmis lor. Ce gândim în momentul preparării lor se infiltrează în preparate ca un ingredient adițional și, cand aceste preparate o să vină în contact cu plantele culturilor, acel gând o să le influențeze, deoarece preparatele trezesc starea de spirit a plantelor și le fac atente la tot și toate. Așa că atenția noastră la ce gândim trebuie să fie o mare preocupare.
Ca rezultat al utilizării preparatelor biodinamice, plantele culturilor sunt “treze” și capabile să comunice în mod subtil, atât cu energiile cosmice, cât și cu cele telurice. Pe de altă parte, plantele tratate chimic (pesticide, insecticide, azotate etc.) sunt bombardate cu influențe nefaste și duse în starea de “adormire” și de “haos”, astfel că o comunicare cu ele nu mai poate avea loc automat, nici energia Creatorului nu poate sălășlui în ele, ceea ce conduce la dezechilibrul naturii. Omenirea, cu voința ei sau fără, trece prin perioade de evoluție cosmică și planetară. Aceste schimbări necesită (impun) a lucra tot mai mult în subtil și conduc de asemenea la nevoia de a schimba comportamentul, alimentația, gândirea, etc. Ca urmare a tranziției spre energii subtile, tot mai mulți oameni sunt reticenți în a se hrăni cu produse animale și de aceea preparatele vegane devin o necesitate imperativă.
Deducție și inspirație
Echivalentul vegan al celui animal poate veni prin inspirație sau prin deducții logice. În cazul acestor noi preparate vegane create la Ecovillage Firiteaz, Vasile Sopa le-a combinat pe cele două. De mai multe ori au apărut idei și apoi explicația. Inspirația a venit cu ajutorul Elementalului șoimului Liberty și a Elementalilor urzicilor despre care Rudolf Steiner spune că fortifică rațiunea solului (p. 111 din cartea ”Bazele spiritual-științifice pentru prosperarea agriculturii”, Editura Triade). Înlocuirea vezicii de cerb cu coajă de stejar s-a făcut prin deducție logică, adică cerbul este considerat regele pădurii din regnul animal, iar stejarul este considerat regele pădurii din regnul vegetal. Utilizarea salcâmului și socului a venit prin inspirație și, când s-a cercetat semnificația lor, a reieșit că se potrivesc pentru semnificația fiecărui preparat, adică există o compatibilitate între preparat și arbore. Iar utilizarea fagului și a gălbenelelor a venit prin îndrumare.
Înlocuirea vezicii de cerb cu coajă de stejar s-a făcut prin deducție logică, adică cerbul este considerat regele pădurii din regnul animal precum stejarul este considerat regele pădurii din regnul vegetal. În plus, stejarul este dedicat zeităților supreme și solare, simbolizând fertilitatea puterii. În el s-a împachetat coada șoricelului care are de a face cu sensibilitatea și subtilitatea informațiilor astrale. Ele împreună purifică aerul, eterul și curăță văzduhul. Utilizarea socului și salcâmului a venit prin inspirație și când s-a cercetat semnificația lor a reieșit că se potrivesc pentru semnificația fiecărui preparat, adică există o compatibilitate între preparat și arbore. Prezența zânelor în soc este așa de puternică în cât se știe din cultura tradițională că el este locuit de zâne care protejează împotriva spiritelor rele. De aceea socul se consideră protector al casei și deseori se plantează lângă casă. În el s-a împachetat mușețelul care are de a face cu sănătatea și buna purtare. Într-adevăr când tăiem dintr-un soc trebuie să avem grijă cum ne comportăm în timpul tăieri lui ca să nu supărăm zânele ceea ce va avea consecințe asupra sănătății noastre. Mușețelul în soc îmbină în sine cele două, adică puritatea energetică venită din astral pe care o conferă coada șoricelui și sensibilitatea oferită plantelor pe care o conferă păpădia. Împreună aceste două proprietăți, adică starea curată plus sensibilitatea, au efectul ca planta stropită cu preparatul să manifeste o energie “lucrativă benefică” și omul ce se hrănește cu aceste plante este ca și cum s-ar hrăni cu puritate. Corpul nostru este pământul care prin curățenia informației eterice și cele senzoriale își manifestă sau se manifestă pe sine în concordanță cu Universul. Deci mușețelul cu socul purifică pământul. Cornul de salcâm este rezistent și nu putrezește, deci el este asemănător cu cornul nestricăcios de vacă. În plus, salcâmul curăță glanda pineală, deschide mintea spre viziuni spirituale și este simbol al nemuririi sufletului și al inițierii. Iar utilizarea fagului și a gălbenelelor a venit prin îndrumare. Fagul este un copac cu efect curativ. El ordonează și clasifică. De asemenea, fagul trezește sentimentul de securitate și stare de bine și tot odată el știe să asculte. Fagul dezvoltă sensibilitatea ce o conferă păpădia și întărește această calitate a păpădiei. Păpădia este cunoscută ca planta comunicări, în plus ea dă vitalitate plantelor și sensibilitate senzorială. Păpădia încorporată în fag, sensibilizează omul mental și sufletește devenind mai atent la informația primită prin intermediul apei. În felul acesta omul devine mai atent la comportamentul său, gând, vorbă, faptă. Gălbenele au fost folosite în medicină și magie pentru o perioadă lungă de timp în mai multe culturi. Ele amintesc de oportunități, de ambundența universului și mesajul lor este “ai tot ce îți trebuie ca să înflorești”, un mesaj atât de necesar în zilele noastre în care ne confruntăm cu criza financiară și ne îndoim de capacitate omenirii de a supraviețui pe pământ. De asemenea ele protejează de spiritele rele și de fantome. Din cele de mai sus concluzionăm că aerul, apa și pământul curate nasc evoluția spirituală fără a o forța. Rudolf Steiner a fost religios și spiritual, în centrul atenției fiind însuși Iisus Hristos. Prin utilizarea preparatelor el a urmărit deschiderea omului spre spiritual prin mâncare. Universul este în continuă schimbare, asta înseamnă că toate sunt în continuă schimbare. Vibrația universului, vibrația pământului, vibrația oamenilor sunt în continuă schimbare. De aceea și mâncarea noastră de toate zilele nu poate fi în altă stare decât aceea de continuă schimbare.
Preparatele biodinamice nu constituie o excepție. Cele propuse de Rudolf Steiner acum 100 de ani aproximativ rezonau cu necesitățile de atunci. În perioada prezentă noi necesități cheamă pentru noi preparate. Motivul principal pentru care Rudolf Steiner a folosit preparatele este să întărească efectul planetelor sistemului nostru solar pe plante. În acelasi fel, preparatele pot fi și mesageri nu numai a efectului planetelor ci și a anumitor vibrații/mesaje de care are nevoie omenirea întrun anumit moment, precum de exemplu mesajul gălbenelelor. Poate ar trebui să abordăm preparatele într-un mod mai flexibil care să fie adaptat de fiecare dată la nevoile actuale și locale a fiecărei ferme sau regiune geografică și perioadă de timp, având o bază pentru ele însă adăugând și modificând după nevoi. Având în vedere acestea, să ne amintim că cea mai mare nevoie este relația noastră cu Dumnezeu, așa cum a spus Iisus Hristos “Căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și toate celelalte se vor adăuga vouă.”.
Vasile Sopa, Firiteaz, și ing. agr. Stănică Negrescu Crina Monica, Brăila